torsdag 7. mai 2009

Kan man alltid være NØYTRAL?

"Distrikskontoret til Kavre Røde Kors, hvor jeg jobber"

Fra En helt vanlig dag på jobben




Røde Kors har både blitt kritisert og rost for sin nøytralitet. I år er det 150 år siden grunnleggeren av Røde Kors, Henry Dunant vitnet slaget ved Solferino. Han syntes det var uholdbart å se at ingen brydde seg om hverandre, han begynte å organisere hjelpearbeid og brydde seg ikke om hvilken nasjon man kom fra. Det eneste som betydde noe var at man var et menneske og trengte hjelp. Slagordet ”tuttifratelli”, vi er alle brødre, ble innført på de provisoriske sykehusene og ingen tenkte lenger over hvilken nasjon man tilhørte. Ved denne slagmarken ble tankene til Røde Kors født. I morgen er den internasjonale Røde Kors dagen, i Norge er temaet for dagen nøytralitet. Kan man sette de politiske stridssakene til side og hjelpe alle uten å tenke hvor de kommer fra eller deres ideologiske standpunkt?

Å være frivillig i Nepal for Røde Kors er svært givende og utrolig tøft til tider. Nepal er et av verdens fattigste land og kom i 2006 ut av en ti år lang konflikt. Røde Kors har stor respekt og er landets største humanitære organisasjon med over 1 million frivillige. Med en befolkning på 25 millioner, synes jeg at dette er svært imponerende. Jeg har snakket med noen av de frivillige og hørt deres syn på nøytralitet og om de syns dette er viktig at Røde Kors er nøytrale.

”Nøytralitet er viktig uansett hvor du vil jobbe i Nepal. Hvis Røde Kors støtter noen politisk vil dette bli overført til et nytt medium og vil resultere i mer vold. Det er derfor viktig at Røde Kors holder seg nøytral og alltid hjelper noen uansett hvem de er. Røde Kors tenker på ofrene ikke de politiske stridssakene.”Aasis Luitel leder for ungdomsgruppen på Kathmandu University.

”Nøytralitet er alltid det viktigste for Røde Kors, spesielt når det er en konflikt og man vil yte sine tjenester der. Jeg har et eksempel fra konflikten i Nepal. For ca. 4 år siden, en tidlig morgen var det kamper mellom maoistene og hæren i en liten landsby, Daraunephakari i Kavre. Mange ble skadd, både sivile, maoister og de som tilhørte hæren. Alle som bodde i landsbyen var livredde etter de hadde hørt skuddene, og holdt seg innendørs. Røde Kors var de første som kom til landsbyen, da ingen andre ville være de første som dro. Røde Kors var ikke redd fordi de hadde nøytraliteten på sin side, og hvis det ikke hatt vært for nøytraliteten hadde det trolig ikke vært mulig for oss å dra. Men alle vet vi er nøytrale og vil hjelpe alle, noe vi også gjorde når vi kom til landsbyen. Vi brydde oss ikke om hvem de var, det eneste som betydde var at de trengte hjelp, og hjelp fikk de”, historie fra Shyam Sundar Shrestha, sekretær i Kavre Røde Kors.


"Fra en "eye-camp" i Nepal"

Fra En helt vanlig dag på jobben





Sitat fra Bijay Basnet, president for ungdommene i Kavre Røde Kors. ”Siden Røde Kors er de eneste i Nepal som har lov å ta i mot blod og driver blod bankene, er nøytraliteten svært viktig. For hadde ikke Røde Kors vært nøytrale og det hadde vært mangel på blod, kunne befolkningen trodd at Røde Kors gjemte bort blod for opposisjonen. Dette ville skapt problemer og befolkningen ville mistet sin tillitt til Røde Kors.”

Så jeg vil svare mitt spørsmål på toppen ut fra mitt personlige standpunkt. Som frivillig for Røde Kors er nøytralitet veldig viktig for meg. Uansett hvem man er og hva man har gjort, så vil vedkommende alltid få hjelp og at dette gjelder både innenfor og utenfor Norges grenser. For er det noen som ikke fortjener hjelp? Så når jeg har Røde Kors "hatten" på vil jeg alltid forholde meg nøytral, for jeg ser hvor utrolig mange flere man kan hjelpe, når man tenker på ofrene og ikke saken som gjorde dem til ofre.


"Med Røde Kors i ryggen føler jeg meg sterk"

Fra En helt vanlig dag på jobben

Ingen kommentarer: