mandag 25. mai 2009

It's not goodbye, it's see you later!

Fra KU - avslutning



Vi har nå knappe to uker igjen i Banepa og det er derfor blitt på tide med avslutninger med de ulike gruppene vi har jobbet med. Vi ble litt overrasket når ungdomssirkelen på Kathmandu University ringte oss og fortalte at vi måtte komme på avslutning hos dem. Ikke at det er veldig koselig, men vi har ikke jobbet så veldig mye på universitetet. Vi har vært der ved noen anledninger og det har vært deltagere fra KU på de ulike kursene vi har holdt, så vi har hatt kontakt med dem, men ikke like mye at jeg hadde forventet meg en avslutningsseremoni.


Sudeep holdt tale til oss
Fra KU - avslutning



Det manglet ikke på godord om oss da flere studenter tok taler stolen og fortalte hvor takknemlig de var for det vi hadde gjort for ungdommen i Kavre. Jeg ble litt rørt, og litt satt ut, med tanke på hvor lite vi hadde jobbet med deres gruppe.
Noe man lærer seg som ungdomsdelegat i Nepal er å holde taler, både for mindre og større grupper. Denne gang var ingen unntak. Vi ble bedt om å gå en og en opp på scenen for holde tale. Talen skulle inneholde; tiden vår i Nepal, hva vi synes om Røde Kors arbeidet til ungdommene i Kavre og da spesielt KU. Marina var først ut, før det var min tur. Jeg hadde da hatt noen minutters forberedelse, men hadde egentlig ikke tenkt ut noe spesielt å si. Jeg er blitt ganske spontan av meg og når jeg nå holder tale, sier jeg bare det som faller meg inn. Det ble ikke noen spesielt gripende tale, men jeg fikk i alle fall fram noen ord. De første gangene jeg ble bedt om å holde tale på sparken ble jeg helt satt ut og visste i grunnen ikke hva jeg skulle gjøre, så jeg har absolutt fått framgang på talefronten.

Marina er engasjert
Fra KU - avslutning



Token of love
Fra KU - avslutning



Etter vi holdte talene fikk vi gave i form av en ”token of love” og velsignelse i form av tikka (rødt pulver) hos alle de frammøtte. Det var de ulike klasserepresentantene på skolen som hadde møtt opp, om de var der frivillig er ikke godt å si. Dette gjorde at det ble litt flaut, da vi ikke hadde hatt en samtale med flere av de frammøtte før. Selv om de trolig hadde sett oss før, kunne jeg dessverre ikke si det samme om alle dem. Etter vi hadde mottatt tikka, var jeg full av rødt pulver både i fjeset, der pulveret skal være, og på klærne. Jeg hadde nettopp kjøpt meg en ny korta (som er en typisk nepalsk topp, ligner litt på en tunika) var nå full av rødt pulver. Jeg bare håper jeg får bort fargen.

Tikka
Fra KU - avslutning


Oss og presidenten på KU, Ashis
Fra KU - avslutning


Photosession
Fra KU - avslutning


Fra KU - avslutning


Full av tikka
Fra KU - avslutning


Så nå er en avslutningsseremoni over og vi har trolig flere i vente. I mellomtiden er det utrolig travelt på jobb. Vi har skolebesøk hver dag fram til vi drar, vi skal arrangere et dissemineringskurs, skrive ulike rapporter, fikse t-skjorter til alle de frivillig som de skal selge for å få en inntekt, lage 3 ulike presentasjoner og ikke minst si adjø til alle sammen. Det er enkelte jeg gruer meg veldig å si hadet til, men jeg velger å bruke Marina sine ord i fra i går ”It’s not goodbye, it’s see you later”.

Fra KU - avslutning

Ingen kommentarer: