tirsdag 26. mai 2009

De store kontrastene

Dunkarka skole
Fra Skolebesøk Dunkaraka


Fra Skolebesøk Dunkaraka


I dag kunne Marina fortelle meg at hun leste i avisen at en skole på Sotra,Hordland var blitt stengt, da skolen manglet vann. Jeg ser selv at det er ganske naturlig at du må stenge en skole uten vann da elevene kan bli tørste og dofasilitetene ikke vil være på topp. I Nepal er det svært få av skolene som har innlagt vann, og hvis dette skulle være et krav ville trolig en liten prosentdel av befolkningen fått utdannelse, da skolene hadde vært stengt store deler av tiden.

Presentasjon i biblioteket
Fra Skolebesøk Dunkaraka




Vi har i løpet av våre måneder her nede besøkt en del skoler, både privat og offentlige. De som har råd til å sende barna sine på privatskole gjør dette, men det er ikke alle steder som har privatskoler da det er et stykke til nærmeste by og det dermed ikker er markedt for privatskoler. Enkelte av skolene vi har besøkt har grei standard, men ingenting kan måle seg med norskeskoler. Selv om vi ofte kan lese om klager i avisene om dårlige skoler er det ingenting som kan måle seg med skolene her.




I går var jeg på skolebesøk i Dunkarka. Dunkara er ca. 1 times kjøring fra Banepa, Dunkarka er en liten landsby og det er dermed en offentligskole i området. Veiene i Nepal er heller ingenting å skryte av og når regntiden nå har begynt, en måned før tiden, blir ikke veiene bedre akkurat. I løpet av min tid i Nepal har jeg fått kurert en del av høydeskrekken min, da veiene vi kjører på er så smale at det ikke er plass til to biler og neste stopp er et par hundre meter rett ned. Slik var også veiene opp til Dunkarka.

Nepalske veier
Fra Skolebesøk Dunkaraka


Fra Skolebesøk Dunkaraka


Det er forskjellig fra skole til skole hvor høyt engelsknivået er, engelsk nivået varier veldig mye etter hvor skolen er plassert, og om det er en offentlig eller en privatskole. Siden jeg var på en offentligskole et godt stykke fra "byen" Banepa i går var engelsknivået dårlig, noe som førte til at jeg trengte tolk hele tiden. Nepalien min har blitt forbedret, men jeg kan fortsatt ikke holde presentasjoner på Nepali, men jeg prøver jeg å slenge inn med nepali slik at det skal bli lettere for allesammen. Elevene på skolen jeg var på var svært engasjerte, og både under og etter presentasjoner spurte de meg mange spm.

Svarer på spm
Fra Skolebesøk Dunkaraka


Hver gang vi drar på skolebesøk har vi alltid med oss noen fra kontoret. I går hadde jeg med meg Gokkol og Prem, det følte til tider som vi var på Roadtrip, da støynivået vår høyt og humøret på topp. Vi sang og danset hele veien, og Prem visste meg hvordan modeller så ut og slengte fram trutmunnen. Jeg kommer til å savne slike øyeblikk, da jeg ler slik at det gjør ondt i magen. Ikke at jeg ler av han, jeg ler med han. Prem hadde store planer om å plassere meg i Dunkarka og hente meg når flyet mitt fra Nepal er dratt, men han glemte det og kom ikke på det igjen før vi var fem minutter unna Banepa.

Jobber med gruppeoppgave
Fra Skolebesøk Dunkaraka


Gokkol
Fra Skolebesøk Dunkaraka



Solstrålen Prem som vil til Norge å jobbe som vaskehjelpen min
Fra Skolebesøk Dunkaraka


Prem prøver seg som modell
Fra Skolebesøk Dunkaraka

Ingen kommentarer: