søndag 24. mai 2009

Ferie!!:)

Nå begynner tiden i Nepal å renne ut. Det er både trist og godt på samme tid, den siste uken har vi hatt ferie. Dette pågrunn av ungdommene vi jobber sammen med har hatt ferie. Etter mye fram og tilbake bestemte vi oss for å dra til Pokhara og til Last Resport som ligger på grensen mot Tibet. Etter enda en uke med reise i Nepal er vi begge enda mer sikker, vi vil tilbake til Nepal. Ikke bare for å møte alle våre gode venner igjen, men for alt Nepal har å by på.

Våre nye "venn" i Pokhara
Fra Ferie:)


Vi dro forrige mandag til Pokhara med turistbuss. Strekningen er ikke så lang i norskstandard, men tar mellom 6-7 timer å kjøre. Pokhara er en fantastisk by i sør-Nepal, som har et litt mer tropisk klima enn Banepa. Dette opplevde vi både på godt og ondt, da det er mange insekter her, mye regn,men også mye sol og fantastisk natur. Vi tok inn på et litt finere hotell, som ligger i en åskant med utsikt over hele Pokhara. Hotellet var helt fantastisk, og jeg skal garantert tilbake dit engang. Vi brukte tiden til å ligge ved bassengkanten, nyte utsikten og til diverse aktiviteter som paragliding. Jeg har ekstremt høydeskrekk og var veldig nervøs før vi satt utenfor, men det var ingenting å være redd for. Utsikten var fantastisk og følte meg veldig trygg, og har lyst å gjøre det igjen.

Utsikten fra basengkanten
Fra Ferie:)


Fra Ferie:)


Litt nervøs før jeg skal sette utfor
Fra Ferie:)


Fantastisk utsikt
Fra Ferie:)


Fra Ferie:)


Jager fuglene
Fra Ferie:)


Fra Ferie:)


Meg på tur nedover
Fra Ferie:)


Etter turen i Pokhara satte vi kursen mot Kathmandu, før vi så dro til Banepa for å få sikftet en del av baggasjen. Det ble en lang dag, med over 10 timer i bil og buss tilsammen.

Ikke alle for sitte inne i bussen
Fra Ferie:)


Lørdag satte vi så kursen mot Last Resort der Marina hadde booket strikkhopp, men jeg var veldig usikker om jeg turte dette. Jeg hadde ikke bestemt meg enda før vi dro. Etter fire timers kjøretur kom vi fram til Last Resort, og jeg var fortsatt usikker om jeg skulle sette kursen utfor broen som lå 160 meter over bakken. Vi satte oss så alle i baren for å få mer informasjon, det var da jeg bestemte meg. Jeg skulle ikke sette utenfor broen, de ramset opp alle sykdommene man ikke burde ha, og astma var på listen. Da Last Resort ligger flere timer unna et sykehus, ble det da ikke lenger aktuelt. Jeg vil heller knusen av at strikke brekker enn å dø av astmaanfall, hørtes fælt ut, men jeg synes det er helt forferdelig å ikke kunne puste.

Teltet vårt
Fra Ferie:)


Broen Marina hoppet i fra
Fra Ferie:)


Før Marina sette utfor
Fra Ferie:)


Last Resort ligger helt fantastisk til og støtter flere lokale prosjekt i nærheten med overskuddet de får. Det er også veldig miljøvennlig noe som gjør at alle gjestene bor i telt, men det er fine og store telt.
I går booket vi en annen aktivitet som også jeg torte å ta del i, rappelering. Det går ut på å klatre nedover i fossefall. Det var helt fantastisk og jeg vil gjøre det igjen. Det høyeste fallet var på ca. 40 meter.

Når det regner kommer blodiglene fram
Fra Ferie:)


Det var utrolig godt med ferie, og nå er det tilbake til 16 travle dager på jobb før vi setter kursen mot Kathmandu. Tiden går så utrolig fort. Jeg vil både at den skal gå fort og sakte på samme tid, men jeg tror ikke det er mulig?

Ingen kommentarer: