søndag 24. mai 2009

Dal Bhat og 17.mai

Dette ble et litt forsinket innlegg. Har skjedd så mye de siste dagene, at jeg har ikke tatt meg tident til å blogge. Så det vil komme ganske mange innlegg de neste dagene. Nå slår jeg i sammen to, for 16 og 17.mai!:)

Det ble ikke stor fest på oss den 16.mai, men det ble Dal Bhat fest. Dal Bhat som er det nepalesere spiser måtte læres og lages. Så vi dro til Umita for å lære oss dette. Det var mye morro, da vi verken fikk til å kutte opp grønnsakene slik de skal og vi er ganske grønne på navnene på de ulike krydrene. Etter noen timer med matlaging ble maten ferdig og den smakte godt. I sommer skal jeg lage Dal Bhat til dere alle sammen, og, ja, dere må spise med hendene. Du skjønner, dal bhat smaker mye bedre hvis du spiser det med hendene. Høres det rart ut? Ja, i grunnen, men det er bare sånn.

Etter maten ble det spill og lytting til nepalsk musikk. Det er faktisk en del stilig nepalsk musikk, så det skal jeg dra med meg i sommer så alle skal få høre.


"Lady fingers"(vet ikke det norske ordet)
Fra Dal Bhat og 17.mai




Instruksjoner av Umita
Fra Dal Bhat og 17.mai



Nyter maten
Fra Dal Bhat og 17.mai



Meg, svigermoren til Umita og Marina

Fra Dal Bhat og 17.mai



Lærer oss et nytt spill, ligner på snooker for de som spiller det
Fra Dal Bhat og 17.mai




Konsentrert

Fra Dal Bhat og 17.mai



17.mai er vi så glad i, morro vi har det fra morgen til kveld:)
17.mai er min favorittdag i løpet av året. Ikke at jeg er en hardcore nasjonalist. Jeg liker bare at alle er så glade på denne dagen. Alle kommer ut i gatene, både gammel og ung.
Dette var min første 17.mai utenlands. Det var ganske spesielt å kle på seg finstasen, ta våre norske flagg og dra opp til ambassadøren. Oppe hos ambassadøren var det pyntet med norskeflagg og de norske fargene, rødt, hvit og blått. Det var korps og 17.mai tog. Nepaleserne vi gikk forbi så litt småforvirret på de ca. 70 hvite menneskene som gikk i tog.
Etter toget var det pølser og brus, før vi avsluttet dagen med bingo. Var også invitert opp til fest på kvelden, men jeg ble desverre syk, og måtte ta en tidlig kveld. Det var en hyggelig dag, men jeg foretrekker 17.mai i Norge;)



17.mai-tog

Fra Dal Bhat og 17.mai



Fra Dal Bhat og 17.mai


Fra Dal Bhat og 17.mai

3 kommentarer:

irene sa...

du kan bare glemme det å spise med hendene - veldig oppskrytt!

Benedicte Olsen sa...

Du har jo ikke spist med hendene så hvordan kan du vite at det er oppskrytt? Du syntes det bare var ekkelt, men ville ikke prøve. I sommer må du prøve;)

VISHWA sa...

liker du rice !!