onsdag 1. oktober 2008

Vårt nye hjem de neste 9 månedene! Ma nepali sikdai chu;)

Nå har vi vært noen dager i Banepa, som ligger omtrent 3 mil fra Kathmandu, men pågrunn av veiene har i Nepal, tar det ca. 1,5 time å kjøre.
Når vi ankom Banepa etter en noen timers kjøretid dro vi på kontoret der vi skal jobbe, der ble vi møtt av alle vi skal jobbe med, alle var svært hyggelige, men de snakket svært få ord engelsk, dette førte til at Bipul måtte være tolken vår... Etter et møte med dem dro vi til der vi bor. Vi bor i andre etasjen i et fint hus her i Banepa, man kan se at huset vårt skiller seg ut i forhold til de andre husene her i Banepa.
Vi har hvert vårt rom, en stor stue og et kjøkken, det ene rommet har et bad tilkoblet seg, og da vi begge hadde lyst på rommet, ble det loddtrekning, og Marina vant:( Men jeg fikk den største pulten på kontoret:P Huseieren bor i samme hus som oss, og hele familien hans. Konen hans, sønnen hans, svigerdatteren og deres to barn, da ingen av dem snakker særlig engelsk går det mest i kroppspråk,og de få glosene de og vi kan på engelsk og nepali. De er veldig hyggelige og sier at vi er som en del av familien deres, svigerdatteren i huset inviterer oss til alle måltider, det er veldig hyggelig, men jeg tror det kan bli litt slitsomt i lengden, så vi prøver og fortelle at vi vil lage noe av maten selv. Men da alle her i Banepa bare kan noen få gloser i engelsk, og storsett bare snakker Nepali til oss, må vi intensivere Nepali opplæringen vår, og vi begynte med språkkurs i dag. Læreren vår er bare 19 år, men hun er flink, og har i dag lært oss en god del, og vi skal møte henne igjen i morgen.

Jeg har ikke fått tatt så veldig mange bilder, men skal forsøke å gjøre det i dag, og legge dem ut på fredag eller lørdag, jeg får se når jeg har internett neste gang. Da de ikke har internett på kontoret, er jeg på internettcafe nå, og vet ikke når jeg drar hit neste gang, eller når de får instalert internett på kontoret.

Ellers er Banepa en svært annerledes by en Kathmandu, det er utrulig fint her, med mye natur rundt, og for tiden er det ganske overskyet, men når det ikke er så mye skyer har man en helt utrolig utsikt over Himmalaya. Byen her er også ganske liten, med 15.000 innbyggere, men det virker som ganske mange flere, da alle er ute på samme tid. Det er like mange løshunder her som i Kathmandu, men jeg har heldigvis ikke sett noen tiggere eller gatebarn enda, som er i hopetall i Kathmandu. Luften her er også mye renere.
Dette ble informasjonen for i dag, så skal jeg prøve og komme med mer i løpet av noen dager.

Ingen kommentarer: