fredag 3. oktober 2008

Banepa

Utsikten fra huset vårt.
De siste dagene har gått i mye språkkurs, da det er Dashain her for øyeblikket, som er den største hindufestivalen i løpet av året, er det mye fri fra kontoret og vi bruker tiden i å forsøke å lære seg Nepali. Vi har hatt 4 timer språkundervisning til nå, og skal ha to nye i dag, men da det er mye å få inn på en gang har vi begynt med alternative metoder for å lære oss nye ord.


Huset vi bor i:

"Davidstjernen og hakekorset" les om det lengre ned. Utsikten fra Røde Kors huset. (et bilde ned)


I går fant vi ut at vi skulle lære oss de ulike kroppsdelene på Nepali, resultatet ble at jeg la meg ned på noen ark vi tapet sammen, og vi tegnet kroppen min på papiret, og deretter skrev vi på alle kroppsdelene og hang det opp sammen med alle de andre språklappene vi har hengt opp på kjøkkenet. Vi har fått innredet kjøkkenet og resten av rommene våre ganske greit nå, fått satt våre egne preg på dem. I stuen, som forresten er ganske så stor, har vi skiftet trekk på sofaen da trekket som var ikke helt falt i vår smak, dro vi og kjøpte et nytt trekk og hun som alltid inviterer oss på måltider var veldig fasinert over det nye trekket vårt. Vi har også hengt opp to kart i stuen, et over Nepal og et over verden, på verdenskartet vårt har vi merket av hvor alle ungdomsdelegatene befinner seg og hvor jeg og Marina har bevegd oss i den store vide verden.

På rommene har vi hengt opp bilder av kjente og kjære, og fått satt opp litt bokhyller og endelig fått klærne våre i et skap. Skapet er ikke det største jeg har sett, men vi fikk faktisk plass til alt inne i skapet, da det var noe rom under sengen. Sengene her i Nepal er ganske harde, eller veldig harde blir vel det rette ordet, de ligger så å si oppå en tre benk med en veldig veldig veldig tynn madrass over, dette ble litt i det hardeste laget for oss, så vi måtte be om en ekstra madrass, og i tillegg har vi et pledd over, og enda er det nok hardere enn de hardeste sengene i Norge.


De vi bor hos er buddhister, eller slik jeg har forstått det, er du aldri helt buddhist her i landet, da de feirer de fleste hinduistiske festivalene i tillegg, og selv om stort sett hele huset er dekorert av buddhistiske symbol og bilder, finner man også et bilde eller to av noen hinduistiske guder. På toppen av huset der vi bor er det en stupa, der øynene til Buddha er plassert rundt hele stupaen. I etasjen under stupaen er det en stor balkong som vi kan bruke hvis vi har lyst, og både øverst der stupaen er og på balkongen er det en fantastisk utsikt utover hele Banepa. Huset er ganske nytt, og de holder på for øyeblikket å bygge en butikk i den nederste etasjen. Det fasinerer meg også hvordan symbol blir brukt ulikt fra kultur til kultur og religion til religion. Jeg ble spesielt fasinert hvordan det jeg vil kalle en Davidstjerne, et av de helligste symbolene til jødedommen har det jeg vil kalle et hakekors inne i seg, i mitt hode passer ikke dette helt sammen, heller rakemotsetninger, men for dem har det en helt annen betydning. Dette symbolet var på porten inn til bakgården i huset der vi bor.

Ellers er det en del store kulturforskjeller i mellom Norge og Nepal, her i Nepal står man opp mellom halv 5 til halv 6 om morgenen, og de fleste som bor rundt i vårt område drar på Yoga klokken 05.00, og i morges når vi var på frokost oppe oss familien, ble vi invitert med på Yoga, vi sa at vi kunne prøve noen morgener men ikke alle, så i morgentidlig skal vi på Yoga. Det skal bli en spennende opplevelse, og vi får se om vi faktisk får til noen av bevegelsene… En annen forskjell her er at dem harker utrolig mye, og da mener jeg UTROLIG mye, det hørtes ut som de prøver å få ut diverse fra det innerste punktet i kroppen, dette er noe av det første de gjør om morgenen, og noe av det første vi våkner opp av. Da de våkner opp ganske tidlig her, har jeg ikke hatt sjans å sove lengre enn til halv åtte siden vi kom hit, og da våkner jeg gjerne en 4-5 ganger fra klokken 5 og utover, så jeg sover i grunnen ikke så mye lengre etter de har våknet, men små dupper litt.

I morgen er det fri dag igjen, og så er det jobb på søndag, før det så er fri igjen i 6 dager pga av Dashain, under Dashain skal vi inn til Kathmandu og bo hos Dwarika i noen dager, men vi må også være her noen dager og ha språkkurs. De på kontoret har noen ganger uttrygt at i løpet av en måned eller to så skal vi snakke Nepali greit med dem, så det skal bli spennende og se hva resultatet blir.

3 kommentarer:

Marina =) sa...

så å si en trebenk benedicte? det ER en trebenk! hvert fall min seng.. :P

Tora sa...

Åååh så spennanes du har d Benedicte!

Benedicte Olsen sa...

JA, det er en trebenk!