mandag 6. oktober 2008

Slangemennesket


Dette innlegget skulle egentlig inn for noen dager siden, men jeg har ikke hatt nett på noen dager nå.
Her står dem utrolig tidlig opp om morgenen, klokken 04.30, er de fleste oppe av sengen. I vårt lokalsamfunn, som jeg tidligere nevnte drar dem på yoga klokken 05.00 om morgen, og i går fant vi ut at vi skulle prøve dette. Vi kom oss opp kvart på fem og dro av gårde sammen med moren i huset, når vi kom fram ble vi henvist til hver vår matte og moren i huset (som jeg dessverre husker eller ikke vet hva heter, så jeg kaller henne bare for moren) begynte å vise oss noen enkle fot øvelser. Da jeg ikke ville vise fram mine superhelt kapasiteter som slangemenneske, tenkte jeg at jeg heller skulle holde en mer lav profil, og heller framstå som et litt mer stivt menneske. Til å begynne med var det enkle pusteøvelser som gikk greit, men etter hvert begynte dem og bøye og tøye seg i ulike retninger, og da jeg ikke ville vise fram mine ”powers” som superhelt, begynte straks både jeg og de fleste som satt rundt meg og le av min lite bøyelige kropp. Det var en veldig morsom opplevelse og veldig god trening, det var flere mennesker der som trolig nærmet seg 80 år og en del som var over dette, som bøyde seg i de mest utrolige retninger. De gjentok også en del setninger og ord, om dette var bønner er jeg litt usikre på, dem la seg også ned på alle fire og ropte ut ulike lyder, som kunne blitt tolket som mye rart. Yoga er både en del av den buddhistiske og den hinduistiske religionen, noen sa at det vi var med på var en del av hinduistiske religionen, men jeg har lest en del om buddhisme i det siste, og det var flere fellestrekk med det, blant annet meditasjon i lotusstillingen, som visstnok var hvordan Buddha satt under et tre når han ble opplyst. Det skal og sies at en nepaler kan bære mer enn 3 ganger sin egenkroppsvekt, på hodet, jeg har enda ikke sluttet å bli imponert over hva de klarer å få med seg når de går i gatene, de bærer alt fra store skap til over 100 kg med mat, de fester det i et bånd rundt hodet, musklene de har i nakken må være utrolig sterke. Det skal og sies at jeg fikk gangsperre i armhulen, ja, jeg vet, hvordan er det mulig å få gangsperre i armhulen, men ja, jeg fikk det.

Annen informasjon fra Nepal; jeg har fått eget telefonnummer her, og jeg bruker ikke mitt norske nummer lengre, så hvis dere vil ha tak i meg kan dere ringe meg på nummer: +977 -985-103-2978, jeg har også et faks nummer hvis noen vil sende meg faks: +977 – 011-661431.

Jeg har ikke adresse hjem til huset der vi bor, men hvis noen vil sende meg post kan dere sende til kontoret, da må dere merke det:

Benedicte Olsen
Kavre District Chapter
Banepa Municipality-10
Wokutole, Bhimsen Marg
Kavreplanchowk
Nepal



Vi har også fått visittkort, er litt stilig og gi ut sine egne visittkort;):P Det er både en engelsk og en nepalsk side, da de har et helt annet skriftspråk her. For noen dager siden sporte de meg og Marina om vi kunne skrive navnene våre på norsk, slik dem kunne se, når vi sa det var det samme på engelsk ble de ganske fasinert, og når vi visste dem æ, ø, å ble de enda mer fasinert.



For tiden er det Dashain her som jeg tidligere har nevnt, og de fleste har fri fra skole og jobb, vi har siden vi kom hit vært på jobb annenhver dag, men fra i morgen har vi ferie en hel uke. Vi skal bruke denne tiden til å lære oss mer nepali, i går lærte vi oss klokken, og så skal vi dra til en by like utenfor Kathmandu og bo hos Dwarika, da han også har bursdag i løpet av uken. Under Dashain er det veldig mye ofring av dyr, jeg har heldigvis ikke opplevd dette enda, og håper jeg slipper det… Det dyret som ofte lider denne skjebnen er geiter, noe som betyr at for øyeblikket er det geiter overalt i byen. Kyr er som tidigere sagt hellige her i Nepal, og de spiser ikke dem, men de drikker melka. De fleste kyr går bare løst rundt omkring og beiter hvor de vil, men av og til i blant alle som går med geitene sine i bånd, kan man se noen som rusler med kua si. I går møtte vi på noen som gikk på tur med kua si slik hun kunne få spise litt gress, jeg tror jeg skal ta dette med meg til Norge, og få meg ei ku og gå rundt i bånd med. Eller hva sier du Daniel, tror du ikke det hadde vært kjekt med ei ku som kjeledyr, eller kanskje jeg skal dra den med meg til mamma og pappa slik at de kan få passe på den, og slik at Georg kan få en lekekamerat.

Jeg har og funnet ut at "moren i huset" heter Subha.

Ingen kommentarer: