søndag 28. september 2008

Festival, norsk aften og seminar!

Nå er det noen dager siden jeg sist skrev på bloggen igjen, jeg har hatt noe problemer med nettet, og har nå bare en halvtime nett. Så her kommer en kjapp oppdatering, så skal det bli en lengre når jeg får nett neste gang, som kan være en dag til, eller noen uker.
På fredag var vi på festival med Dwarika, det var utrolig spennende, da hele bydelen han kommer fra var pyntet opp til fest, vi var med i de ulike templene, hvor de hadde mange ulike utstillinger. Jeg tenker at jeg legger ut bilder fra dette når jeg får nett neste gang... Vi var også med på et typisk nvarisk måltid, som er den etniske gruppen han kommer i fra, her var vi de eneste som ikke var fra Nepal og vi satt alle på gulvet på to lange rekker. Vi fikk maten på et bananblad og ble servert ulike matretter som var typisk for dem, der var mest ulike grønnsaker, maten var veldig god, men vi var litt skeptisk til hvordan magene våre kom til å reagere på denne opplevelsen. Vi brukte heller ikke bestikk, men spiste med høyre hånd som er vanlig her. Du skal aldri hilse på noen med venstre hånd, da det er den du bruker når du er på do... Senere på kvelden var det et show med ulike danser og sanger.

På lørdag var vi på seminar i distriktet Umita og Dwarika var i fra, her skullle de diskutere nettverksbygging innen Røde Kors Ungdom, vi hadde også en presentasjon av Røde Kors Ungdom i Norge, det var spennende og vi hadde også en runde med mingle-mingle eller klemmeleken som andre kjenner den som. Da alt av programmet foregikk på Nepali forstod vi ikke så mye, men Dwarika og Umita oversatte det meste til oss. Marina dro noen timer før meg da hun skulle delta på en konferanse i Bergen over nett, mens jeg ble der noen timer ekstra, det var da mer foredrag og noen aktiviteter som Umita og Dwarika har tatt med seg fra Norge, blant annet fra Aktivt Valg, kondom coctail.
Senere på kvelden dro vi på restaurant med en del andre nordmenn som er her, det var første gang vi måtte nordmenn siden vi kom nedover bortsett fra på ambassaden så det var morsomt og dele opplevelser. Det var ei som var på feltarbeid, ei som hadde internship hos Redd Barna, to som jobbet på ambassaden(ei som praktikant og ei som dipolomat), en som reiste litt rundt i Nepal, men egentlig bodde i Kina, og to som har jobbet som lærere på et universitet i nærheten av der vi skal bo. Etter restaurant oppholdet dro vi til en hun ene, og satt der og drakk litt og koste oss. Det var også noen fra Australia og noen fra Nepal som var sammen med oss.

I går var vi for det meste på hotellet da det var streik igjen, og vi ikke kunne dra til Banepa, men vi var sammen med Sharad på kvelden, og spiste middag sammen og dro på en koselig bar etterpå.

I dag reiser vi til Banaepa, vi er veldig spente på leiligheten, og jeg skal legge ut bilder så fort jeg får internett neste gang...

Ingen kommentarer: