onsdag 24. september 2008

Sightseeing

Nå kommer en oppdatering fra de siste dagene. De siste dagene har det egentlig ikke skjedd så mye, da det har vært noen demonstrasjoner i byen har vi måtte holdt oss inne på hotellet eller området rundt, noe som førte til at vi ikke kom oss på jobb på søndag, men nå er alt ferdig og vi er i gang for fullt igjen.

På lørdag var vi på sightseeing sammen med Dwarika. Vi dro først til noe som de kaller apetemplet, men egentlig heter Swayambhunath. Dette templet ligger på en høyde over byen, og veiene opp dit er stort sett som alle småveiene rundt i Nepal, når du kjører på dem lurer du litt på om innvollene egentlig holder seg inne i magen eller er på vei ut. Det er et svært gammelt tempel, man er usikker når det nøyaktig stammer i fra, men har vært et viktig senter for buddhismen siden 1300 tallet. Første man ser er mange fargelapper som henger på snøre ned fra et tårn, disse lappene betyr lykke og det står en bønn på hver av dem. For å komme opp til selveste tempelet måtte vi gå opp en lang trapp, og når vi kom opp hadde vi utsikten over hele byen.

Vi var lit uheldig med været denne dagen, da det var litt overskyet, men vi kunne se en del av byen, og så også røyken fra demonstrantene som brant dekk rundt omkring i byen. Hele tempelet var fullt med aper, og for dere som kjenner meg godt, vet at jeg er veldig glad i aper og jeg kunne egentlig bare vært der i flere timer og studert apene. Jeg blir så imponert over morsinstinktet deres, og hvordan de våker over barna sine.




Stupa bygd i 1346, er dekt i gull og er Buddhas øyne som ser ut over Kathmandu.

Man kunne også se en del munker som spaserte rundt, vi gikk også inn i et rom, med en buddha figur som var dekt av gull. Det var også et museum der, der noen av de eldste buddist symbolene var å finne, og en figur av Buddha som prøvde å finne nirvana, som er deres ultimate mål.





















Både jeg og Maria fikk også en tikka av en gammel dame som satt der. Tikka er en velsignelse.



Trapp opp til templet


















Jeg å lage et ekstra innlegg for å få med meg alle bildene:) Kommer om noen minutter



Ingen kommentarer: