onsdag 17. september 2008

Enda en spennende dag i Kathmandu

I dag har vi stort sett kun gått fra møte til møte, med litt venting i mellom. Vi har vært i møte med ulike avdelinger innen Nepal Røde Kors, vi får veldig mye informasjon så prøver å skrive ned så mye som mulig slik at jeg kan lese det når jeg lurer på noe, siden det blir ganske mye informasjonsoverflod i disse dager så det gjør at ikke alt går inn der det skal;)
(spiser momo på bildet, forteller om det lenger ned.)

Ellers opplever jeg nye ting med Nepal hele tiden. Det er veldig store kontraster her, man ser store flotte tempel med gullbelegg ,og fattigdommen dør i dør med templet. Det er en del kyr og hunder som går løs i gatene, men ingen virker truende på noen måte, selv om det sies at en del av hundene har rabies, men jeg har ingen planer om å kose med noen av dem.

Som en del av dere sikkert vet spiser jeg jo ikke fugl, og her i Nepal spiser dem mye kylling, så når folk nå spør er jeg vegetarianer, da det ofte blir sport chicken or veg? I morges bestilte jeg meg en toast med ost og tomat til frokost, men jeg tror det er siste gang jeg spiser tomat her, da jeg fant to marker som bevegde seg i tomaten. (Jeg oppdaget det før jeg spiste) Men det er det eneste ekle jeg har opplevd med maten her, ellers er den veldig god, i dag til lunsj spiste vi momo som er en typisk rett her, som man enten kan spise med kylling eller grønnsaker. Momo ligner i grunnen litt på fylt pasta som man dypper i en karri saus, men sausen er litt sterkere enn hva vi er vant til.
(enkelte do er et hull i bakken)


Arbeidsdagene våre er fra 10.00-17.00 søndag til torsdag, og på fredag er arbeidsdagen fra 10.00 – 15.00, noe som betyr at det bare er en fri dag i uken, men Nepal har flere festivaler enn dager i året noe som betyr at man ofte har fri for å feire noe. I neste uke skal det være en stor festival som vi skal ta del i.



Kathmandu har en befolkning på ca. 1.5 millioner mennesker, men til tider virker det enda mer, da det alltid er utrolig med mennesker i gatene og en helt utrolig kaotisk trafikk. Da hele landet mangler strøm er det 35 timer strømsparing i uken, noe som ca. tilsvarer 5 timer om dagen, jeg har enda ikke forstått noe system for når strømmen slås av, men det har nå vært mest om kveldene og kun en gang om dagen som jeg har registrert. Temperaturen har nå vært rundt 30 grader siden vi kom, litt kjøligere på kveldene. Ellers opplever jeg Nepal som et fantastisk land, med utrolig hjelpsomme og snille mennesker.

(her ser du noe av kontrastene i Nepal)

Og hvis noen vil ha et spennende lesetips anbefaler jeg Sold av Patricia McCormick, som er en bok som handler om menneskehandel i Nepal, utrolig spennende bok, har lest hvert ledige sekund siden jeg begynte. Det er et veldig stort problem her i Nepal at jenter blir solgt til sexindustrien i India, ca. 12.000 jenter blir hvert år solgt helt ned i 9-10 års alderen. Boken beskriver situasjonen utrolig godt og hvordan det oppleves å komme i den situasjonen. Røde Kors Ungdom har også i år en kampanje på menneskehandel så hvis du føler du har noe å bidra med eller vil vite mer kan du gå inn på http://www.rodekorsungdom.no/ og gå inn på når katastrofen rammer.



Hvis noen har noen spørsmål så er det bare å legge inn en kommentar så kan jeg svare:)

<--- vi blir kjørt rundt i en slik bil når vi skal noen steder

Ingen kommentarer: