tirsdag 31. mars 2009

Vafler, melkesjokolade, fiskesuppe og norskeflagg

Etter vi suksessfullt klarte å danne en komitee kun bestående av medlemmer fra de ulike ungdomsgruppene, var neste steg på programmet networking. Vi fant ut at den beste måten å gjøre dette på, var igjennom et uformelt sosialt program og denne dagen stod Norge og norsk mat på programmet.


Fra Sosialttreff



Det er utrolig hvor norsk man føler seg når man bor i et annet land, man får alltid spørsmålet hvilket land man er i fra. For alle ser at man ikke er en av de lokale. Man prøver så godt man kan å tilpasse seg den andre kulturen. Ting blir stort sett alltid gjort på en annen måte i Nepal i forhold til i Norge. Man kan ikke si at den ene måten er mer rett i forhold til den andre. For de har gjort det på sin måte så lenge de kan huske, og vi på vår. Nepalsk mat er godt, men suget etter norsk mat har virkelig meldt sin ankomst nå, noe som fører til at vi ofte lager en porsjon vafler og har ønsket oss fikseboller. Jeg tenker også mye over at jeg ”bare” er her i ni måneder. Mens andre opplever å måtte flytte fra sine egne kjente omgivelser for godt. For at de faktisk ikke kan leve i sitt eget land. Jeg har faktisk selv valgt å bo her. Jeg er av stor beundring av alle som har måttet flykte til Norge og prøver å gjøre så godt de kan. Uansett hvor lenge jeg ville bodd i Nepal, ville uansett en del av meg alltid være norsk. For dem vil alltid en del av dem tilhøre landet de kommer i fra. De ville prøve å lage sin egen mat, høre på musikk fra sitt eget land og trolig feire sin egen nasjonaldag. Akkurat slik jeg gjør. 17.mai er en av mine yndlingsdager i året, så mye is og kake man orker. Vi vil nok ta turen på ambassaden.

Jeg har i det siste sett debatten om hvorvidt enkelte etniske grupper i Norge skal få skolehverdagen mer tilpasset sin egen kultur. Jeg har lest om folk som både er for og mot. Ville alle dere som er i mot dette, tilpasset dere fullt og helt, en annen kultur hvis dere flyttet dit? Hva hvis dere hadde barna med dere, ville dere snakket norsk hjemme, eller bare snakket det språket som var det ”rette” språket i det landet dere flyttet til? Jeg tenker og på alle nordmennene som flytter til Spania og oppretter norske skoler og sykehjem i fleng, og klager over at spanjolene i området enda ikke har lært seg norsk. Jeg har ingenting i mot at det opprettets norskeskoler og sykehjem, for en del av hjertet vårt vil alltid tilhøre moderlandet. Jeg bare vil at alle skal forstå, at for de som flytter til Norge er det ikke bare å flytte i fra sitt eget land, og legge fra seg alle inntrykk og kulturelle aspekter. Akkurat slik at det ikke er mulig for en nordmenn som flytter til et annet land.


Fra Sosialttreff




Fra Sosialttreff



Tilbake til vårt sosialetreff. Vi inviterte alle de frivillige i distriktet, og rundt 20 dukket opp. Marina og jeg hadde laget 6 liter vaffelrøre og var klar til å servere. Melkesjokolade og Bergens fiksesuppe stod også på menyen. Vaflene og sjokoladen var en stor suksess, men de fleste var litt mer skeptisk til suppen. Alle synes det var veldig morsomt å lage vafler, og det var til tider kamp foran vaffeljernet, da alle ville lage.


Kamp over vaffeljernet

Fra Sosialttreff


Noen av de frivillige med norskeflagg

Fra Sosialttreff




Fra Sosialttreff




Fra Sosialttreff




Fra Sosialttreff




Fra Sosialttreff




Fra Sosialttreff




Fra Sosialttreff

Ingen kommentarer: