torsdag 12. mars 2009

Alltid en grunn for fest(ival)

Det blir sagt at Nepal har flere festivaler enn dager i året, og det kan til tider virke slik. Det er alltid noe som skal feires, da det er både nasjonale festivaler, men også da de ulike etniske gruppene har ulike festivaler. I Banepa, hvor vi bor, er det hovedvekt av newarer, denne gruppen er kjent for alle sine festivaler, og vi har opplevd ulike varianter av dem, blant annet yomarifestival, yomari er en slags søt matrett som selvsagt har fått sin egen dag. Det er både større og mindre festivaler, som varer alt fra en dag til noen uker.

Den hellige kuen blokkerer veien i Pokhara
Fra Pokhara


Tok også del i Holi
Fra Pokhara


Vi har nå hatt ferie i noen dager, da det var offentlig fridag på kvinnedagen. Gratulerer på etterskudd alle jenter og damer. Det var og offentlig fridag to ekstra dager for å feire Holi, Holi er en av utallige hinduistiske gudene som er gud av farger og vann. For å feire gudinnen Holi kaster alle farger, vann og egg på hverandre. Egg er ikke alltid en del av ingrediensene, men jeg var så heldig at jeg fikk et egg knust i håret. Dette gjorde i grunnen ikke så mye da jeg allerede var dekt av fargepulver og diverse blandinger av vann og farge.

Vi tok oss som sagt ferie og dro til Pokhara, som ligger mye lavere enn Banepa og er dermed mye varmere, så vi booket inn på et hotell med basseng, så det ble noen late dager ved bassengkanten, før vi slengte oss inn i Holi.

Fra Pokhara


Vi dro rene ut av hotellet, og gikk et stykke for noen begynte å rope ”happy holi” og hev farger på oss, det ble etter hvert flere og flere farger, til vi ikke så noe av vår opprinnelige hudfarge. Vi slengte oss på sammen med noe av lokalbefolkningen og kjøpte selv farge for å hive på andre. Dette må være en av de morsomste festivalene jeg har vært med på. Selv om etter jeg har dusjet ikke er fri for farge og klærne mine trolig ikke vil bli helt rene, var det absolutt verdt det.

Både små og store hadde gleden av å smøre farge på oss
Fra Pokhara


Fra Pokhara


Fra Pokhara


Jeg vil også kaste farge
Fra Pokhara


Dans i gatene
Fra Pokhara


Fra Pokhara


Ble egget
Fra Pokhara


Fra Pokhara


Resultatet etter noen timer med Holi
Fra Pokhara


Fra Pokhara


Fra Pokhara

Ingen kommentarer: