tirsdag 21. april 2009

Mye inntrykk!!

Enkelte ting er så utrolig vanskelig å beskrive og enda vanskeligere å forstå. Selv om man leser om noe og prøver så godt man kan, å forstå det som står skrevet, blir virkeligheten alltid så utrolig mye annerledes og til tider så mye vanskeligere å takle. Slik følte jeg det til tider når jeg hadde besøk i påsken. Ting jeg har skrevet om på bloggen og prøvd å forberede dem på ble til tider for hard kost som både førte til tårer, men også mye latter. Nepal er et av verdens fattigste land og man lurer til tider på om utviklingen noen gang vil nå Nepal. For norske øyne søppel i gatene, gatebarn, utpreget fattigdom og veier som ikke kan beskrives, føre til utrolig mye inntrykk som tar tid å fordøye.

Søppel i gatene
Fra Besøk fra Norge



Vi startet mildt og bodde på et finere hotell i Kathmandu med basseng, før vi dagen etterpå dro til Banepa for å se mitt nye hjem. Vi bodde hele gjengen hos meg, og Sobha tok godt vare på oss. Det ble Dahl Bhat flere ganger og for mamma ble synet av nepalesere som spiste maten med hendene sine et kvalmende syn. Daniel stakkars ble matforgiftet, noe som førte til litt panikk når vi spiste Dhal Bhat hos Sobha, da han besvimte under middagen. Etter noen dager med intense dobesøk ble han heldigvis bedre igjen. Samtidig som Daniel var syk var det bandha(streik) i Nepal noe som førte til at vi fikk en stille og rolig dag i Banepa. Hvor dem møtte de jeg jobber sammen med og enda en runde med Dhal Bhat på kvelden med de på kontoret.

På besøk hos Sobha og familie
Fra Besøk fra Norge


Mamma, pappa, Bestefar og Gokkol
Fra Besøk fra Norge


Meg, mamma og småsøskene mine
Fra Besøk fra Norge


Pruting må til når man handler
Fra Besøk fra Norge


Mamma sammen med noen vakre blomster
Fra Besøk fra Norge


Daniel er også skeptisk til matspising med hendene
Fra Besøk fra Norge


Da streiken ble avblåst tok vi turen opp til Nagarkot i håp om å se fjellene. Veiene opp til Nagarkot er av dårlig kvalitet og at det var mørkt når vi kjørte opp tror jeg var positivt, for hadde det vært lyst ville alle sett at neste stopp hadde vært et stup og et par hundre meter rett ned. Neste dag gikk vi fra Nagarkot til Banepa og selv om det var overskyet fikk vi oss en fin tur gjennom landsbyene i Nepal. Midt opp på fjellet møtte jeg til stor overraskelse en av jentene som vi har jobbet med, hun var tilbake hjem etter skolen. Hun har en skolevei på ca. 3-4 timers gange hver dag. I Nepal bor det mennesker overalt, bokstaveligtalt.

I Nagarkot. Du kan se endel av veiene på bildet, men det er verre en det ser ut til
Fra Besøk fra Norge


Tilbake i Banepa ble det avskjed med Banepa før vi satte kursen mot Kathmandu igjen og turen mot rafting og Chitwan for safari. Opplevelsene ble mange og mang en grense ble sprengt. Det verste tror jeg var veiene, som førte til at enkelte søkte til høyere makter for å overleve. Disse veiene er nå blitt en del av hverdagen min, men ble til tider alt for stor kost for mitt reisefølge. Det hjalp sikkert heller ikke at vi så opptil flere dødsulykker og biler som var kjørt utenfor veien uten håp i å overleve.

Jeg lar bildene fortelle fra raftingen og Chitwan:

Klar for å rafte
Fra Besøk fra Norge


Fra Besøk fra Norge


Inne på rommene i Chitwan
Fra Besøk fra Norge

Fra Besøk fra Norge


På fugletitting
Fra Besøk fra Norge


Solnedgangen
Fra Besøk fra Norge


På elefanttur
Fra Besøk fra Norge


Elefantbading
Fra Besøk fra Norge


Fra Besøk fra Norge


Fra Besøk fra Norge


Fra Besøk fra Norge


Trommekurs
Fra Besøk fra Norge


Båttur
Fra Besøk fra Norge


Siste dager i Kathmandu:

Daniel i en tempeltrapp som Beatles flittig brukte når de røkte hasj
Fra Besøk fra Norge


Mamma og de hellige Sadhusmennene ved det største hinduistriske tempelet i Kathmandu
Fra Besøk fra Norge


Tempelet er bebodd av aper, blant annet han her
Fra Besøk fra Norge


Daniel fikk laget seg en glimt t-skjorte
Fra Besøk fra Norge


Etter en fantastisk tur i Chitwan var det tilbake til Kathmandu og bassengkanten. Renate og Ørjan satte kursen mot Thailand, mens vi hadde noen dager med avslapping etter noen hektiske dager med utrolig mye inntrykk. Selv om det er mye man kan ta tak i når det gjelder Nepal, tror jeg alle var svært fornøyd og likte Nepal godt. Det var utrolig godt med besøk, og jeg fikk den beste bursdagsgaven jeg kunne fått, nemlig besøk fra Norge.

Ingen kommentarer: